Wikia

QI kaart
QI tv-quiz.
Dit artikel geeft meer informatie over de komische tv-quiz QI, en is dus niet noodzakelijk zo "quite interesting", waarvoor onze diepste excuses.

Stephen Fry
Stephen Fry
Stephen John Fry
Rol in QI presentator
Achtergrondinformatie
Geboren 24 augustus 1957,
Londen
Geboorteland Engeland Engeland
Beroep(en) acteur, komiek, presentator, schrijver
Film Reel IMDb-profiel

Stephen John Fry (Londen, 24 augustus 1957) is een Engelse acteur, komiek, presentator en schrijver.

Hij en collega Hugh Laurie staan bekend als Fry & Laurie, een komisch duo dat vooral actief was in de jaren '80 en '90, zoals in A Bit of Fry & Laurie en in Jeeves and Wooster. De twee ontmoetten elkaar in 1980 toen ze beiden studeerden aan de Universiteit van Cambridge. Daarnaast speelden zowel Fry als Laurie ook in de Blackadder-televisieserie.

Wat zijn filmcarrière betreft, is Fry vooral bekend om zijn in hoofdrol in Wilde, als de prominente en flamboyante Engelse artiest Oscar Wilde.

Als schrijver heeft Fry vier romans en een autobiografie neergepend. Verder heeft hij columns en artikels geschreven voor verscheidene kranten en tijdschriften.

Naast de komische kennisquiz QI, presenteerde Fry in 2008 eveneens de televisieserie Stephen Fry in America, waarbij hij in zes afleveringen doorheen alle vijftig Amerikaanse staten reisde.

In 2006 maakte Fry de tweedelige BBC-documentaire Stephen Fry - The Secret Life of the Manic Depressive, waarin hij bekendt te lijden aan een bipolaire stoornis, ook wel manisch-depressieve stoornis genoemd. Hij interviewt bekende en minder bekende mensen die dezelfde ziekte hebben, en vertelt over zijn extreme stemmingen aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen leven. Met The Secret Life of the Manic Depressive won Fry de Emmy Award voor beste documentaire.

Bronnen en/of voetnotenEdit

Bronnen en/of voetnoten:

Around Wikia's network

Random Wiki