Wikia

Caravaggio.jpg

Portret in krijt door Ottavio Leoni, ca. 1621.

Caravaggio, voluit Michelangelo Merisi da Caravaggio (28 september 1571 – 18 juli 1610), was een Italiaans kunstschilder uit de barok stijlperiode (ca. 1600 – 1715).

Achtergrondinfo: hieronder volgt wat achtergrondinformatie die niet van QI komt.

Caravaggio maakte furore in Rome, en niet alleen door zijn kunst. Zijn korte leven was een aaneenschakeling van schandalen. Caravaggio was een heethoofd met neiging tot zelfdestructie en hij kwam in Rome voortdurend in aanvaring met het gerecht.

Tomassoni's dood Edit

Portret van Fillide.jpg

Portret van Fillide, ca. 1597.

Bijna 400 jaar lang namen historici aan dat Caravaggio uitsluitend homoseksueel was en dat hij een jongeman genaamd Ranuccio Tomassoni vermoord had naar aanleiding van een kibbelpartij over een tenniswedstrijd. Maar, dankzij het onderzoek van kunsthistoricus Andrew Graham-Dixon, denkt men nu dat Tomassoni's dood een ongeluk was. Caravaggio wilde alleen zijn testikels er afsnijden, en niet hem doden.

New balls, please.

Danny Baker

De twee mannen waren elkaars rivalen. Er was namelijk een vrouw in het spel: Fillide Melandroni, een beeldschone prostituee die Caravaggio verschillende keren schilderde. Tomassoni deed zich voor als haar pooier.

Bronnen en/of voetnotenEdit

Bronnen en/of voetnoten:

Around Wikia's network

Random Wiki