Wikia

Adam en Eva

Adam en Eva plukken een appel uit de boom van de kennis van goed en kwaad. (ca. 1592)

Adam en Eva waren volgens de Bijbel de eerste man en de eerste vrouw.
Achtergrondinfo: hieronder volgt wat achtergrondinformatie die niet van QI komt.
De Bijbel vertelt dat God Adam schiep door leven te blazen in het "stof der aarde" (Gen. 2:7). Later creëerde Hij Eva uit een rib van Adam.

Vegetariërs Edit

Volgens de Bijbel waren Adam en Eva vegetariërs. God stond hen, in tegenstelling tot Noach, enkel toe fruit en groenten te eten. Sommige autoriteiten op het vlak van theologie geloven dat de "verboden vrucht" in het aardse paradijs, die niet gespecificeerd wordt in de Bijbel, in werkelijkheid een banaan was, en dus niet een appel zoals in de populaire voorstelling.

Voorouders

... so the world before [Adam] was one of heavy- to industrial-strength lesbianism, one assumes.[1]

Stephen Fry

Adam en Eva hebben bestaan, al gaat het hier niet om de figuren uit de heilige boeken. Genetici hebben namelijk vastgesteld dat alle vrouwen over de hele wereld één vrouwelijke voorouder gemeenschappelijk hebben die 150.000 jaar geleden zou hebben geleefd . "Eva" noemen wetenschappers haar. Alle mannen delen op hun beurt één gemeenschappelijke mannelijke voorouder, "Adam" genoemd. Toch zou Adam pas 80.000 jaar na Eva ter wereld gebracht zijn.

Schepping van Adam

Schepping van Adam door Michelangelo, ca. 1511. Fresco in de Sixtijnse Kapel, Vaticaanstad.

Adams navel Edit

I met a man the other day who said he was a naval doctor. I didn't know they specialised that much.[2]

Stephen Fry

In afbeeldingen is Adams navel puur decoratief. Het is namelijk onmogelijk dat Adam een navel had, aangezien hij niet geboren maar gecreëerd werd en er dus geen sprake was van een navelstreng.

Bronnen en/of voetnotenEdit

Bronnen en/of voetnoten:

  1. Vrij vertaald: "Je kunt er dus vanuit gaan dat de wereld vóór Adam geregeerd werd door lesbiennes."
  2. Dit is een taalgrapje: een naval doctor is een scheepsdokter, en niet een arts die zich specialiseert in navels.

Around Wikia's network

Random Wiki